مواد غذایی چرب؛ بررسی 6 مواد غذایی چرب اما مفید

مواد غذایی چرب؛ بررسی 6 مواد غذایی چرب اما مفید

مواد غذایی چرب باعث می شود برای طول روز انرژی کافی داشته باشید. اما همه مواد غذایی چرب برای شما مفید نیستند و چه بسا عوارض زیادی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در این مقاله از...

مواد غذایی چرب باعث می شود برای طول روز انرژی کافی داشته باشید. اما همه مواد غذایی چرب برای شما مفید نیستند و چه بسا عوارض زیادی نیز برای شما به همراه خواهد داشت. در این مقاله از بخش تغذیه به بررسی مواد غذایی چرب اما سالم و مفید می پردازیم.

مواد غذایی چرب

آجیل یکی از مواد غذایی چرب

آجیل ها به طور چشمگیری برای سلامتی مفید هستند. فیبر بالایی دارند و منبع پروتئین گیاهی می باشند. آجیل حاوی مقدار زیادی ویتامین E، منیزیم و دیگر مواد معدنی که مردم به میزان کافی دریافت نمی کنند. تحقیقات نشان داد افرادی که آجیل مصرف می کنند سالم تر هستند و ریسک ابتلا به بیماری ها در آن ها نیز کمتر است. بیماری هایی نظیر چاقی، مشکلات قلبی و دیابت نوع دوم. از جمله آجیل های سالم بادام، گردو، بادام زمینی و دیگر آجیل ها را می توان نام برد.

دانه چیا یا کتان یکی از مواد غذایی چرب

دانه های کتان را نمی توان جز مواد چرب دانست. اگرچه 28 گرم از دانه کتان حاوی 9 گرم چربی می باشد. بیشتر کربوهیدرات موجود در دانه های کتان فیبر هستند و بخش بزرگی از کالری آن توسط چربی تامین می شود. در حقیقت 80 درصد کالری دانه چیا از چربی بدست می آید. این امر باعث می شود که دانه های کتان به یک منبع گیاهی خوب چربی تبدیل شود. تنها در دانه کتان چربی وجود ندارد و گروه بزرگی از مواد چربی که وجود دارد و به سلامت قلب کمک می کند اسید چرب امگا 3 می باشد. دانه های کتان می توانند حاوی مزایایی زیادی برای بدن و سلامتی باشند از جمله کاهش فشار خون و تاثیر ضد التهابی. دانه های چیا به طور باور نکردنی مغذی هستند. افزون بر این وجود فیبر و امگا 3 در آن گواه مغذی بودن آن است. مواد غذایی چرب

روغن زیتون یکی از مواد غذایی چرب

دیگر ماده غذایی چربی که همه با خوردن آن موافق هستند روغن زیتون است. روغن زیتون یک جز اصلی رژیم غذایی مدیترانه ای می باشد که دارای فواید بسیاری است. روغن زیتون حاوی ویتامین های  E, K و آنتی اکسیدان می باشد. برخی از این آنتی اکسیدان ها می توانند با التهاب مبارزه کنند و اکسید شدن اجزای کلسترول خوب خون محافظت می کنند. تحقیقات نشان داده اند که فشار خون پایین یعنی میزان کلسترول آن نیز پایین است و ریسک ابتلا به بیماری های قلبی کم است. در بین چربی های سالم و روغن ها، روغن زیتون حکم یک پادشاه را دارد.

نارگیل و روغن نارگیل:

نارگیل و روغن نارگیل یک منبع غنی از چرب های گیاهی می باشند. درحقیقت، 90 درصد چربی های موجود در آن ها اشباع شده هستند. بنابراین افرادی که مقدار زیادی نارگیل مصرف می کنند ریسک ابتلا به بیماری های قلبی در آن ها نیز کاهش می یابد و افراد سالم تری هستند. چربی موجود در نارگیل با دیگر انواع چربی نیز متفاوت است و از اسید های چرب با زنجیره متوسط تشکیل شده اند. این چربی ها به صورت متفاوتی تجزیه می شوند به طور مستقیم بعد از ورود به بدن به کبد می روند و ساختار آن ها تبدیل به کتون می شوند. تحقیقات نشان داده اند که چربی های با زنجیره متوسط باعث کاهش اشتها می شوند در نتیجه به افراد برای کاهش وزن و دریافت میزان کمتری کالری می کنند. برخی از تحقیقات نشان داده اند که این نوع از چربی ها می توانند برای افرادی که دچار آلزایمر یا زوال حافظه شده اند نیز مفید باشد. همچنین به کاهش چربی دور شکم نیز کمک می کنند. مواد غذایی چرب

ماست پر چرب یکی از مواد غذایی چرب

ماست پر چرب برای بدن نیز مفید است و حاوی ترکیبات مغذی است که دیگر ترکیبات لبنی در خود دارند. اما معمولا به باکتری های پروبیوتیک تهیه می شوند که می توانند تاثیر فوق العاده ای بر سلامتی شما بگذارند. تحقیقات نشان داده اند که ماست می تواند به سیستم گوارش بدن بسیار کمک کند و ممکن است که با بیماری های قلبی و چاقی نیز مبارزه کند. فقط از این یک ماست پر چرب با کیفیت استفاده می کنید مطمئن شوید. برچسب روی ظرف ماست را به دقت بخوانید. متاسفانه بیشتر ماست های موجود در فروشگاه ها کم چرب و دارای مقدار زیادی شکر می باشند. بهتر است که از خوردن این قبیل ماست ها دوری کنید.

شکلات سیاه:

شکلات سیاه یکی از محدود غذاهای مفید و خوشمزه می باشد. چربی بالایی دارد و در کنار چربی حاوی 65 درصد کالری می باشد. شکلات سیاه 11 درصد فیبر دارد و 50 درصد از نیاز روزانه آهن، منیزیم، مس و منگنز را تامین می کند. شکلات سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان می باشد که حتی آزمایش ها نشان داده اند که میزان آنتی اکسیدان آن حتی از زغال اخته نیز بیشتر است. شکلات سیاه می تواند به کاهش کلسترول بد و فشار خون کمک کند. تحقیقات نشان داده اند افرادی که 5 بار یا بیشتر از شکلات سیاه در طول هفته استفاده می کنند ریسک مرگ بر اثر بیماری های قلبی در آن ها کاهش می یابد. تحقیقات نشان داده اند که شکلات سیاه می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد و از پوست در برابر اشعه خورشید محافظت می کند. فقط توجه داشته باشید که از کیفیت شکلات سیاه مطمئن باشید و دارای حداقل 70 درصد کاکائو باشد.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است