عوارض جانبی شکر و مقدار مجاز مصرف آن

عوارض جانبی شکر و مقدار مجاز مصرف آن

عوارض مصرف شکر چیست؟ شکر شیرین و لذت بخش است اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و دانه‌های غلات همگی دارای قند و شیرینی طبیعی...

عوارض مصرف شکر چیست؟ شکر شیرین و لذت بخش است اما استفاده بیش از حد از آن می‌تواند برای سلامتی مضر باشد. میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات و دانه‌های غلات همگی دارای قند و شیرینی طبیعی هستند. بدن شما این مواد غذایی را به آرامی هضم می‌کند تا سلول‌های شما به طور منظم انرژی لازمه را دریافت کنند. بهتر است بدانید که غذا و نوشیدنی‌های بسته بندی در سوپرمارکت‌ها برای سلامتی بسیار مضر هستند به دلیل اینکه دارای قند بیش از حد هستند. بدن شما به قند اضافه‌ای احتیاج ندارد. در این مقاله از بخش تغذیه به بررسی عوارض شکر می پردازیم.

مقدار مجاز مصرف شکر

انجمن قلب آمریکا 6 قاشق چای خوری (25 گرم) شکر را برای زنان و 9 قاشق چای خوری (36 گرم) برای مردان توصیه می‌کند. اما میانگین مصرف هر فرد بیشتر از این مقدار می‌باشد. جالب است بدانید که در هر 12 اونس نوشابه 10 قاشق چایخوری شکر موجود می‌باشد که هیچ گونه ارزش غذایی ندارد.

اثرات مخرب مصرف شکر بر بدن انسان

افزایش وزن

نوشیدنی‌های شیرین یک منبع بزرگ قند اضافی برای بدن است. اگر هر روز یک قوطی نوشابه مصرف کنید و کالری آن را نسوزانید در سه سال به وزن خود 7 کیلوگرم اضافه کرده‌اید. باید بدانید که اضافه وزن می‌تواند به بیماری‌های از جمله سرطان و دیابت منجر شود.

مصرف شکر و بیماری قلبی

هر آمریکایی بیش از مقدار مورد نیاز بدن کالری دریافت می‌کنند. یک مطالعه نشان می‌دهد افرادی که کالری زیادی مصرف می‌کنند بیشتر از سایر افراد احتمال مبتلا شدن به بیماری قلبی در آن‌ها وجود دارد. قند اضافی فشار خون شما را افزایش می‌دهد و یا چربی‌های بیشتر در خون شما آزاد می‌شود. هر دوی این عوامل می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌های قلبی منجر شود.

دیابت

با نوشیدن‌های شیرین شانس خود را برای مبتلا شدن به دیابت نوع2 افزایش می‌دهید. زمانی که قند در خون شما قرار می‌گیرد بدن شما انسولین کمتری تولید می‌کند( انسولین مواد غذایی مصرف شده در بدن شما را به انرژی تبدیل می‌کند) به همین دلیل خود را در معرض خطر دیابت نوع2 قرار می‌دهید. اگر اضافه وزن دارید بدانید که با کاهش 5 تا 7 کیلوگرم از وزن خود می‌توانید خطر مبتلا شدن به دیابت را در خود کاهش دهید.

مصرف شکر و فشارخون بالا

معمولا زمانی اسم از فشارخون بالا به زبان می‌آید تصور همه نمک است. در صورتی که کریستال سفید دیگری به نام شکر هم می‌تواند در بالا رفتن فشارخون موثر باشد. دلیل این امر رابطه مستقیم بالا رفتن قند خون و افزایش انسولین در بدن شما می‌باشد. این اتفاق باعث می‌شود که عروق خونی شما انعطاف پذیری خود را از دست بدهد و کلیه‌های شما آب و سدیم را در خود نگه دارد.

کلسترول بالا

رژیم های شیرین برای قلب شما مناسب نیست حتی بدون در نظر گرفتن این موضوع که وزن شما چه اندازه می‌باشد. شیرینی جات می‌توانند: کلسترول بد LDL را در بدن شما افزایش و کلسترول خوب HDL را در بدن شما کاهش دهند. همچنین شکر مانع کار آنزیم‌های مفید برای بدن می‌شود.

مشکلات کبدی

کبد شما به راحتی تبدیل به یک کبد چرب می‌شود زمانی که از غذاهای بسته بندی شده استفاده می‌کنید. از تنقلات و نوشیدنی‌هایی مصنوعی استفاده می‌کنید. کبد شما این قند‌های مصنوعی را به چربی تبدیل می‌کند. اگر به طور مرتبط قندهای مصنوعی به بدن خود وارد کنید قطره‌های کوچک چربی در بدن شما ظاهر می‌شود. یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند جلوی چرب شدن کبد شما را بگیرد. اما اگر طولانی مدت رژیم غذایی خود را تغییر ندهید باعث تورم و زخم کبد خود می‌شوید.

مصرف شکر و پوسیدگی دندان

شما می دانید که قند دندان های شما را می کشد. اما چگونه؟ حفره‌های ایجاد شده در دندان شما از باکتری‌های موجود از دهان شما تغذیه می‌کنند که باعث از بین رفتن مینای دندان شما می‌شود. نوشیدنی های شیرین، میوه های خشک، آب نبات و شکلات مجرمین معمولی هستند. آب نبات‌های ترش یکی از بدترین ها است. اگر از این تنقلات استفاده کردید سریعا دندان‌های خود را بشویید یا یک لیوان شیر مصرف کنید تا اثر مخرب آن از بین برود.

خواب ضعیف

قند بیش از حد در طول روز می تواند سطح قند خون را بی نظم کند. شما ممکن است در تلاش باشید که خود را سر کلاس یا در محیط کار بیدار نگه دارید. یک کاسه بستنی یا بیسکوییت در بعد از ظهر می‌تواند شما را تا شب بیدار و هوشیار نگه دارد. به همین ترتیب زیاده روی در مصرف قند و شیرینی باعث می‌شود که خواب عمیقی نداشته باشید و هنگام بیدار شدن باز هم احساس خستگی کنید!

احساس بی حالی و افسردگی

یکی از آخرین ها مطالعات نشان داد که مردانی که بیش از 66 گرم شکر در روزمصرف می‌کنند (تقریبا دو برابر آنچه توصیه می شد) 23٪ بیشتر احتمال دارد که دچار اضطراب یا افسردگی شوند نسبت به مردانی که 40 گرم یا کمتر شکر مصرف می‌کنند. قند بیش از حد می تواند باعث افسردگی تورم و التهاب در مغز شما شود که در افرادی که خود دچار افسردگی هستند بیشتر نمایان می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است