شکستگی مچ پا؛ علائم، تشخیص، درمان شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا؛ علائم، تشخیص، درمان شکستگی مچ پا

شکستگی مچ پا مربوط به استخوان می‌باشد، ممکن است در یک تصادف با اتومبیل یا پرت شدن از یک بلندی مچ پای شما دچار شکستگی شود. شکستگی‌های مچ پا می‌تواند از یک ترک ساده و جزیی بر روی...

شکستگی مچ پا مربوط به استخوان می‌باشد، ممکن است در یک تصادف با اتومبیل یا پرت شدن از یک بلندی مچ پای شما دچار شکستگی شود. شکستگی‌های مچ پا می‌تواند از یک ترک ساده و جزیی بر روی استخوان و یا شکستن استخوان تا پوشت شما متنوع باشد. درمان شکستگی مچ پا بستگی به محل دقیق شکستگی می‌تواند متفاوت باشد. اگر مچ پا دچار آسیب بسیار شدیدی شده باشد احتیاج به عمل جراحی دارد، در این عمل استخوان شکسته به وسیله ایمپلنت‌های پزشکی به استخوان‌های سالم پیچ می‌شوند تا بهبودی به طور کامل حاصل شود. در این مقاله از بخش ارتوپدی به بررسی شکستگی مچ پا می پردازیم.

علائم شکستگی مچ پا

  • درد بسیار شدید در لحظه
  • داشتن احساس درد با فعالیت و آرام شدن با استراحت کردن
  • ورم داشتن زیاد
  • دیدن آثار کبودی
  • نسبت به ضربه خوردن حساس
  • تغییر شکل دادن
  • به سختی راه رفتن

زمان ملاقات با پزشک برای شکستگی مچ پا

در صورتی که درد و تورم مچ پای شما با استراحت التیام پیدا نکرد یا اگر درد و تورم در طولانی مدت بدتر شد و در راه رفتن دچار مشکل شده‌اید حتما به سراغ پزشک بروید.

علل 

شایع‌ترین علل شکستگی مچ پا: تصادف با اتومبیل یکی از رایجترین علل شکستگی می‌باشد، در اکثر مواقع بیماران آسیب دیده به وسیله تصادف احتیاج به عمل جراحی دارند. افتادن از بلندی نیز دومین علل شایع برای شکستگی مچ پا می‌باشد. حتی ممکن است پس از افتادن از یک ارتفاع کم هم دچار آسیب شوید. پیچیدن پا نیز یکی دیگر از دلایل می‌باشد. پیچیدن پا به هنگام راه رفتن نیز می‌تواند یکی دیگر از علل باشد. پیچش مفصل پا می‌تواند باعث انقباض استخوان و شکستن آن شود.

عوامل بالا بردن احتمال شکستگی مچ پا

شما ممکن است در معرض خطر بالای شکستگی مچ پا باشید اگر: اگر در تمرینات سخت ورزشی شرکت می‌کنید و یا به عبارت دیگر ورزش را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کنید.ورزش‌هایی مانند بسکتبال، ژیمناستیک، تنیس، فوتبال و … می‌تواند ریسک شکستگی مچ پای شما را بالا ببرد. باید دقت داشته باشید که اگر به عنوان یک ورشکار حرفه‌ای مشغول به تمرین کردن هستید اصلی ترین نکته انتخاب کفشی مناسب می‌باشد تا از پاهای به خوبی مراقبت کند و از پیچ خوردن پاهای شما در حین تمرین جلوگیری کند. همچنین رعایت کردن اصول ورشی در تمرینات اولیه و گرم کردن‌ها برای کم کردن ریسک شکستگی مچ پا بسیار حائز اهمیت هستند. اگر به طور ناگهانی زمان تمرینات خود را افزایش داده‌اید و بدن شما خستگی زیادی را متحمل می‌شود ریسک شکستگی را به یکباره برای خود بالا برده‌اید. بعضی از مشاغل و فعالیت داشتن در آن‌ها شانس شکستگی را بالا می‌برد. راه رفتن در خانه تاریک با نورهای ضعیف نیز یکی دیگر از عوامل شکستگی می‌تواند باشد. این نکته را فراموش نکنید که اگر در شرایط خاص یا سنین بالایی هستید و دچار پوکی استخوان هستید شما را در معرض شکستگی بیشتری قرار می‌دهد.

عوارض جانبی

داشتن عوارض جدی بعد از شکستگی مچ پا بسیار نادر است اما ممکن است رخ دهد، با یکدیگر به بررسی عوارض احتمالی می‌پردازیم: آرتروز: شکستگی‌هایی که در مفاصل گشترش می‌یابند ممکن است سالیان بعد شما را دچار آرتروز کند. اگر پس از زمانی بسیار طولانی باز هم در مچ پای خود احساس درد داشتید با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید. عفونت استخوانی: اگر شکستگی باز دارید، به این معنی که یک سر استخوان از پوست خارج شده باشد استخوان شما ممکن است در معرض باکتری‌هایی قرار گرفته باشد که باعث عفونت شوند. سندرم مفاصل: این وضعیت به ندرت بر اثر شکستگی مچ پا رخ می‌دهد. این بیماری باعث درد، تورم و گاهی ناتوانی در به حرکت درآوردن عضلات پاها می‌شود. آسیب‌های عروقی: گاهی اوقات شکستگی ها می‌توانند با اعصاب و رگ‌های خونی اطراف خود آسیب وارد کنندو اگر دچار بی حسی یا مشکلاتی در گردش خون شدید سریعا به پزشک خود اطلاع دهید. فقدان جریان خون مناسب می‌تواند باعث از دست دادن یک استخوان شما شود.

راه‌های جلوگیری از شکستن مچ پا

نکات اساسی ورزشی و ایمنی برای جلوگیری از شکستگی مچ پا: برای زمان‌های پیاده روی از کفش مناسب استفاده کنید. کفش‌های ورزشی خود را به طور مرتب تویض کنید. به محض اینکه پاشنه کفش شما از بین رفت کفش خود را تعویض کنید. اگر دونده‌ای حرفه‌ای هستید هر 300-400 مایل کفش خود را تعویض کنید. ورزش‌هایی مانند شنا و دوچرخه سواری استخوان‌های شما را قوی و محکم می‌کند. مواد غذایی غنی از کلسیم مانند شیر، ماست و پنیر استخوان‌های بدن شما را کاملا قوی و محکم نگه می‌دارد. مصرف مکمل‌های ویتامین D نیز می‌تواند به هرچه قوی‌تر شدن استخوان‌های شما کمک کند. اگر احساس ضعف در مچ پاهای خود دارید از پزشک خود بخواهید تا با دادن ورزش‌های مناسب به شما کمک کند تا مچ پاهایتان را قوی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است