logo-header
?>
12
X تگ های پربازدید


دلیل درد پشت گردن چیست + درمان درد پشت گردن

دلیل درد پشت گردن چیست + درمان درد پشت گردن

سردرد می تواند دلیل اصلی درد باشد یا اینکه نشانه ثانویه مشکلاتی باشد که در سایر بخش های بدن دیده می شود. درد پشت گردن در بسیاری از افراد اتفاق میفتد. گاهی خودبخود خوب می شود و گاهی فرد را به پزشک... (در ادامه با مجله اوج صدا همراه شوید).

سردرد می تواند دلیل اصلی درد باشد یا اینکه نشانه ثانویه مشکلاتی باشد که در سایر بخش های بدن دیده می شود.

درد پشت گردن در بسیاری از افراد اتفاق میفتد. گاهی خودبخود خوب می شود و گاهی فرد را به پزشک می کشاند.

درد پشت گردن  می تواند به علت نقص در بافت نرم باشد. معمولا انواع گردن درد وجود دارد و شایعترین علت گردن درد پشت سر آسیب بافت نرم است که می تواند به خاطر ضربه ناگهانی یا ضربه های مکرر در اثر فعالیت یا کار در وضعیت اشتباه باشد. در برخی موارد منشاء درد پشت گردن می تواند از ستون فقرات پشتی، شانه ها یا حتی بازوها باشد.

همیشه توضیح دقیقی برای چرایی وجود سردردهای اولیه وجود ندارد و علت و موقعیت درد ممکن است متغیر باشد. در این مقاله قصد داریم ۵ مورد از رایج ترین دردهایی که در پشت سر رخ می دهد را با هم مرور کنیم.

برخی از این سردردها عبارتند از:

سردردهای تنشی میگرن استفاده بیش از حد داروها نورالژی اکسی پیتال سردردهای ناشی از تمرینات ورزشی

خوب اجازه دهید نگاهی به نشانه های موجود، درمان های احتمالی و روش های پیشگیری بیندازیم.

دلیل سردرد پشت گردن چیست؟

سردردهای تنشی:

سردردهای تنشی شایع ترین علت درد در پشت سر است. این نوع سردردها می توانند بیش از ۷ روز به طور بیانجامند اما در برخی از شرایط نیز می توانند کوتاه و مختصر باشند و تنها ۳۰ دقیقه طول بکشند. نشانه های سردردهای تنشی عبارت است از:

حس سفت شدن در اطراف پشت یا جلوی سر دردی که خفیف تا متوسط است اما می تواند شدید هم باشد با ورزش بدتر نمی شود باعث ایجاد استفراغ و حالت تهوع نمی شود.

1- درمان سردردهای تنشی: استفاده از مسکن هایی همچون آسپرین یا استامینوفن معمولا به هنگام بروز سردردهای تنشی کافی است. زمانی که این سردردها به طور مکرر رخ می دهند، درمان های جایگزین می تواند برای کاهش تکرار و طول این سردرد کافی باشد. گزینه های درمانی در برگیرنده موارد زیر است:

تکنیک های آرام سازی درمان شناختی رفتاری ماساژ درمان جسمی استفاده از طب سوزنی

علل و پیشگیری: علل بروز سردردهای تنشی هنوز مشخص نیست اما فاکتورهای متعددی، می توانند باعث تحریک چنین شرایطی شوند. این فاکتورها عبارتند از:

استرس خستگی کمبود خواب نخوردن یک وعده غذایی موقعیت بدنی بد آرتروز درد سینوسی نخوردن آب کافی

2 – میگرن:

میگرن شایع ترین نوع سردردهای عودکننده است که اغلب در طول دوران کودکی آغاز می شود و با افزایش سن، بر تکرر آن اضافه می گردد. در بزرگسالی، چنین سردردی ممکن است چندین بار در طول هفته و به خصوص در زنان بین ۳۵ الی ۴۵ سال رخ دهد. نشانه های رایج چنین سردردی عبارت است از:

درد شدید تپشی در یک طرف سر حالت تهوع و استفراغ اختلال بصری حساسیت شدید به نور، صدا و بو پوست حساس و عضلات حساس به لمس این شرایط برای چند ساعت تا چند روز طول می کشد فعالیت فیزیکی سردرد میگرنی را بدتر می کند.

میگرن، در برخی از موارد با شرایطی که فرد نور یا سایر اختلالات بصری را تجربه می کند همراه می گردد.

3- محرک های سردرد میگرنی: میگرن می تواند بر اساس فاکتورهای متعددی که برای هر فرد خاص است، تحریک شود. این فاکتورها می توانند احساسی، فیزیکی، محیطی، رژیمی-غذایی یا مرتبط با داروها باشند. چنین محرک هایی عبارتند از:

اضطراب، استرس و افسردگی نور روشن ، صدای بلند و بوی تند و قوی کمبود غذا نبود خواب کافی برخی از غذاها همچون پنیر، شکلات و قهوه تغییرات هورمونی قرص های پیشگیری از بارداری

علل و درمان میگرن: به نظر می رسد میگرن به خاطر مواد ملتهب کننده ای ایجاد می شود که باعث تحریک سنسورهای درد در رگ های خونی و اعصاب سر می گردد. میگرن باید با موادی همچون آسپرین و استامینوفن درمان شود و فردی که این شرایط را تجربه می کند باید در اتاق تاریکی به استراحت بپردازد.

اگر داروهای بیان شده باعث بهبود درد نشد، پزشک می تواند داروهای ضد میگرنی شناخته شده با عنوان تریپتان را تجویز نماید. دانشمندان بر این باورند که چنین داروهایی باعث می شود رگ های خونی منقبض شوند و تغییراتی که در مغز باعث ایجاد میگرن می شود را برعکس نمایند. هرچقدر حملات میگرنی زودتر درمان شود، درمان موثرتر خواهد بود.

پیشگیری از میگرن: مراحل مختلفی وجود دارد که به کمک آن ها می توان خطر ابتلا به میگرن را کاهش داد. این مراحل عبارتند از:

داروهای استفاده شده برای صرع، افسردگی و فشار خون بالا مدیریت استرس، استفاده از تمرینات ورزشی، آرام سازی و درمان جسمی نوشتن محرک های شخصی و اجتناب از آن ها هورمون درمانی

4- سردردهای ناشی از مصرف بیش از حد داروها:

این نوع سردردها زمانی توسعه پیدا می کند که فرد مقادیر بسیار زیادی از مسکن ها را برای سردردهای دیگر مصرف نماید. مصرف گاه به گاه مسکن ها باعث ایجاد چنین مشکلاتی در فرد نمی شود. با اینحال زمانی که مسکن ها برای سردردهای دیگر، بیش از دو الی سه بار در هفته و برای بازه زمانی طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرند می توانند چنین سردردی را ایجاد نمایند.

اصلی ترین نشانه های سردرد ناشی از مصرف بیش از حد داروها عبارت است از:

سردردهای روزانه و دائم دردی که به هنگام بیدار شدن از خواب بدتر می شود سردرد بعد از متوقف کردن مسکن ها

سایر مشکلات مرتبط با این نوع سردرد عبارت است از:

حالت تهوع اضطراب تحریک پذیری کمبود انرژی ضعف جسمی بی قراری تمرکز دشوار از دست دادن حافظه افسردگی

درمان: معمولا بهترین درمان برای چنین سردردی، متوقف کردن مصرف مسکن هاست. سردرد ممکن است در ابتدا بدتر شود اما با مرور زمان خوب می شود و می تواند بهبود یابد. در برخی از شرایط حادتر، افراد باید به پزشک مراجعه کنند. درمان رفتاری و جسمی ممکن است برای شکستن چرخه استفاده از مسکن نیاز باشد. برای برخی از داروهای خاص همچون داروهای ساخته شده از مواد مخدر، پزشک می تواند دوز را به طور تدریجی کاهش دهد.

پیشگیری: برای پیشگیری از این سردرد افراد باید از مصرف مسکن ها برای بیش از چند بار در هفته خودداری کنند. اگر سردرد نیازمند مسکن بود، بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید و سر خود دارویی را برای طولانی مدت مصرف نکنید.

چه موقع به علت درد گردن به پزشک مراجعه کنیم

  • درد شدید یا مداوم
  • درد گردن همراه با دردی باشد که به دست تیر میکشد
  • درد گردن همراه سردرد، گزگز، بیحسی یا ضعف اندام فوقانی باشد
  • در صورت ضربه به گردن باید به اورژانس اطلاع دهیم. به هیچ وجه گردن را نچرخانیم و به چپ و راست خم نکنیم. پرسنل متبحر اورژانس قبل از هر گونه حرکت دادن بیمار ابتدا گردنبند مخصوصی را برای بیمار میبندند. این گردنبند گردن را از ایجاد آسیب های احتمال در حین انتقال محافظت میکند.

owj seda

روشهایی برای کاهش عوارض آرتروز گردن و گردن درد

  •  از یک بسته یخ یا یک کیسه آب جوش بر روی گردن برای مدت ۱۵ دقیقه روز استفاده کنید.
  •  سعی کنید دوش آب گرم گرفته و به این ترتیب به آزاد شدن عضلات گردن و ریلکس شدن آنها کمک کنید.
  •  عضلات گردن را با چرخاندن آرام گردن به سمت راست و چپ و نیز به سمت بالا و پایین تحت کشش قرار دهید.
  •  نقاط دردناک روی گردن را مالش دهید تا به این ترتیب به کاهش گرفتگی عضلات گردن کمک نمایید.
  •  قرار دادن گردن در وضعیت صحیح: سعی کنید گردن خود را در حالت مناسب قرار دهید.
  • این شرایط را بطور خاص در زمانی که پشت یک کامپیوتر برای تمام روز نشسته اید، در نظر بگیرید. در این حالت لازم است پشت خود را به صندلی تکیه داده و مطمئن شوید مانیتور کامپیوتر در سطح چشم های شما قرار گرفته باشد.

درمان دارویی گردن درد

– مصرف داروهای ضد التهاب

– استفاده از داروهای شل کننده عضلات و حتی داروهای ضد افسردگی، بسته به منبع ایجاد درد

– پزشک ممکن است از تزریق داروهای کورتیکو استروئید در عضلات گردن برای کمک به کاهش درد بیمار استفاده کند.

– در این حالت می توان داروهای بی حس کننده همچون لیدوکائین را برای کاهش درد بیمار به عضلات گردن تزریق کرد.

– مواقعی که ریشه اعصاب و نخاع باعث ایجاد درد می شوند، انجام اعمال جراحی لازم است.

روش هایی برای تقویت عضلات گردن

– هر زمان در محل‌کار احساس خستگی کردید، پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید. خیلی از ما وقتی استرس داریم، عضلات گردنمان را سفت می‌کنیم که به مرور زمان ممکن است موجب درد و خشکی گردن شود. می‌توانید با این حرکت ساده، هم فشار وارد بر گردن را کاهش دهید و هم عضلات آن را تقویت کنید.

– پشت میزتان نشسته، کمی به سمت جلو خم شوید و آرنج‌هایتان را روی میز بگذارید. سرتان را صاف در مرکز شانه‌ها قرار داده و پیشانی‌تان را به کف دستتان فشار دهید؛ از کف دست برای مقاومت در برابر فشار سرتان استفاده کنید. ۵-۳ ثانیه در این حالت بمانید، رها کرده و پنج مرتبه دیگر تکرار کنید.

– موقع تماشای تلویزیون، شانه‌هایتان را عقب بکشید. روی لبه صندلی‌تان بنشینید و ستون فقرات تان را بکشید، انگار می‌خواهید قدتان را بلندتر کنید. دست‌هایتان را جلو بدن روی لباستان قرار دهید. شانه‌هایتان را تا می‌توانید عقب بکشید، طوری که کتف‌هایتان از پشت جمع شود.

owj seda

– هر زمان که بیش از ۴۵ دقیقه پشت فرمان اتومبیل یا پشت کامپیوتر نشستید، تمرین لاک‌پشتی را انجام دهید. موقع رانندگی یا تایپ کردن پشت کامپیوتر، تظاهر کنید لاک‌پشت هستید که می‌خواهید سرتان را به سمت لاکتان جمع کنید. سرتان را به سمت عقب بیاورید، طوری که گردی پشت گردنتان صاف شود. از یک تا ۵ ثانیه در این وضعیت نگه دارید و رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

– هر یک ساعت، چانه‌تان را به سمت سینه‌تان خم کرده، سپس گردن تان را به سمت چپ، عقب، راست و دوباره پایین به صورت دایره‌ای بچرخانید. این حرکت را پنج مرتبه تکرار کرده، سپس جهت خود را عوض کرده و از راست به چپ دایره بزنید.

حرف اخر: اگر فردی سردرد شدیدی داشته باشد باید بداند که در این نوع درد، تنها نیست. حدود ۵۰ درصد از بزرگسالان سرتاسر جهان از سردردهای شدید حداقل یکبار در سال رنج می برند. این دردها می توانند بسیار ازاردهنده و ناتوان کننده باشند.سردردها شایع هستند و بیشتر آن ها دردهایی است که می ایند و می روند. با اینحال برخی از آن ها علل جدی تری دارند.

به منظور اجتناب از بروز درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن، لازم است که شما حالت خوبی را به هنگام نشستن، ایستادن و کار کردن در خود حفظ نمایید. بر روی یک صندلی خوب بنشینید که وضعیت نشستن شما را حفظ می‌کند. از مصرف الکل و تنباکو اجتناب ورزید. تمرین کنید و اطمینان حاصل نمایید که مقادیر زیادی هوای تازه استنشاق می‌نمایید. با تعمق (مدیتیشن) و یوگا از بروز استرس جلوگیری کنید. امیدواریم اطلاعات فوق به شما در درک کردن و فهم چگونگی رنج بردن فرد از درد در ناحیه‌ی پشت سر و گردن کمک کرده باشد.

اگر در مورد سردردهای خود نگران هستید با یک پزشک مشورت کنید.