دلایل پرش پلک چیست + علت پرش پلک و درمان پرش پلک

دلایل پرش پلک چیست + علت پرش پلک و درمان پرش پلک

دلایل پرش پلک چیست + علت پرش پلک و درمان پرش پلک حتما برای شما هم این مسئله به وجود آمده است که پلک یکی از چشم هایتان شروع به پرش های ناگهانی کند و اختیار این موضوع هم در دست شما نمی باشد و گاهی...

دلایل پرش پلک چیست + علت پرش پلک و درمان پرش پلک

حتما برای شما هم این مسئله به وجود آمده است که پلک یکی از چشم هایتان شروع به پرش های ناگهانی کند و اختیار این موضوع هم در دست شما نمی باشد و گاهی اوقات پرش پلک چشم فوق العاده باعث آزارتان شده باشد. در این مقاله دلایل پرش پلک و راه های جلوگیری از آن را آماده کرده ایم. با ما همراه شوید.

اما خوشبختانه این پدیده در اکثر مواقع خطرناک نبوده و پرش های اعصاب خردکن را هم که کنار بگذاریم، با درد خاصی همراه نیست. دانی ساه، از دانشگاه نبراسکا می گوید: «اساسا پرش پلک به خاطر تحریک بیش از حد ماهیچه های چشم است.» این تحریک بیش از اندازه نتیجه اش انقباض های غیر ارادی ماهیچه ها است و سبب می شود تا پرش پلک ها رخ دهد. اما به طور دقیق تر، چه چیزی باعث این تحریک بیش از اندازه شده و چطور می توان آن را درمان کرد.

چه چیزی باعث پرش پلک می شود؟ اسپاسم پلک می تواند بدون هیچ دلیلی که ما از آن سر در می آوریم رخ دهد. از آنجایی که آن ها به ندرت نشانه ای از مشکل جدی هستند، دلیل رخ دادنشان هنوز مشخص نیست. با این حال موضوعات زیر می تواند در بروز آن موثر باشد: تحریک چشم کشیدگی عضلات اطراف چشم خستگی خواب کم کار فیزیکی سنگین عوارض جانبی داروها استرس مصرف الکل، تنباکو و کافئین اگر عارضه در شما شدت بیشتری پیدا کند، موارد زیر می تواند آسیب بیشتری به شما وارد سازد: التهاب پلک التهاب ملتحمه خشک شدن چشم محرک های محیطی نظیر باد، نور شدید و آلودگی هوا کار کشیدن از بدن و خستگی حساسیت به نور استرس داشتن مصرف بیش از حد کافئین و الکل و سیگار کشیدن

جالب است بدانید که این اتفاق در زنان بیشتر رخ می دهد و تقریبا 50 هزار آمریکایی در بزرگسالی دچار آن هستند. به مرور زمان نشانه ها شدت بیشتری می گیرد و در صورت عدم رسیدگی ممکن است منجر به تار بینی، اسپاسم دیگر عضلات صورت و حساسیت بالای به نور شود.

owj seda

چرا باید حتما به پزشک مراجعه کرد؟ به ندرت پیش می آید که پرش پلک تبدیل به یک موقعیت اورژانسی شود. اگرچه اسپاسم مزمن پلک می تواند نشانه ای باشد مبنی بر اختلالات سیستم عصبی یا مغز. در این حالت و اگر نشانه های زیر را دیدید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید: چشم ها قرمز و ملتهب شده و ترشحات غیر معمول از آن دیده می شود. پلک بالایی افتادگی دارد. پلک هایتان هر زمان که دچار پرش می شود کاملا بسته می شود. پرش پلک دیگر اعضای صورتتان را نیز دچار مشکل می کند.

عواملی که باعث پرش پلک می شوند :

1- اضطراب و استرس : وقتي تحت استرس قرار مي گيريد، بدن به صورت هاي متفاوتي از خود واکنش نشان مي دهد. پرش چشم مي تواند يکي از نشانه هاي استرس باشد به خصوص زمانيکه اين پرش با گرفتاري هاي بينايي نيز همراه باشد مثل بيماري آستنوپيا. اگر عوامل استرس را کاهش دهيد، به يقين پرش چشم شما نيز متوقف می شود.

2- کم خوابی : کمبود خواب به دليل استرس يا عوامل ديگر انقباض عضله هاي چشم را افزايش مي دهد و باعث پرش پلک می شود، بنابراين خواب خود را تنظيم کنيد.

3- خستگی چشم : به هر دليل که به چشم فشار آورید مانند احتياج داشتن به عينک يا نیاز داشتن به تغيير شماره عينک ، استفاده بيش از حد از کامپيوتر باعث می شود چشم انرژي زيادي را صرف کند و اين مسئله پرش چشم را تشديد مي کند.

4- مصرف مفرط مواد حاوی کافئین(قهوه و چای و …) : بسياري از کارشناسان معتقدند مصرف مقدار زياد کافئين و الکل، پرش چشم را تشديد مي کند.

5- عوامل محرک مانند نور، باد و یا آلودگی هوا

6- استعمال دخانیات

7- مصرف برخی از داروهای ضدصرع و ضدسایکوز

8- کمبود برخی املاح در بدن مانند کمبود منیزیم و پتاسیم

9- خسنگی و کار مداوم در افرادی که دچار خستگی چشم هستند، پرش پلک زیاد دیده می‌شود. کسانی که پرش پلک دارند با حساسیت به نور و پلک زدن‌های سریع مواجه می شوند. گاهی پرش پلک می تواند نشانه ای از مشکلات دیگر چشم مانند بلفاریت (التهاب پلک) ، خشکی چشم ، ناخنک چشم ، عفونتو تحریک قرنیه و ملتحمه باشد و گاهی اوقات برخی بیماری های سیستم عصبی هم می تواند باعث پرش پلک شود.

درمان پرش پلک

معمولاً اصلاح سبک زندگی و تنظیم الگوی خواب و استراحت و پرهیز از مواجه با تنش و استرس از بروز پرش پلک‌ها جلوگیری کند. اگر خشکی چشم باعث سوزش قرنیه یا قرمزی چشم و تحریک چشم شود، با اشک مصنوعی بهبود می یابد.در مواردی که پرش پلک‌ به مدت طولانی تداوم پیدا کند و برای فرد آزار دهنده باشد، از روش های درمانی مانند تزریقات برای فلج ساختن عضلات درگیر در فواصل زمانی سه ماهه و یا انجام اعمال جراحی به منظور خارج کردن عضلات در چشم استفاده می کنند.

عوارض جانبی پرش پلک در مواردی بسیار نادر، اسپاسم پلک علامت اختلال جدی در مغز و اعصاب است. اگر موارد بالا را داشته باشید، ممکن است شرایط شما رابطه ای با یکی از بیماری های زیر نیز داشته باشد: فلج بِل دیستونی دیستونی گردنی ام اس پارکینسون سندروم توریت

چطور پرش پلک را درمان می کنند؟

اکثر اسپاسم های پلک بدون هیچ گونه درمان شناخته شده ای طی چند روز و یا چند هفته از بین می روند. اگر دوره مورد نظر بسیار طولانی شد، می توانید فاکتورهای احتمالی موثر را کاهش دهید. عمده عوامل شناخته شده موثر در این مسئله، استرس، خستگی و مصرف بیش از اندازه کافئین است. بنابراین:

کافئین کمتری بنوشید. به میزان کافی بخوابید. با قطره های چشمی سطح چشم خود را همیشه مرطوب نگه دارید. وقتی اسپاسم آغاز می شود یک کمپرس گرم روی آن قرار دهید.

در شرایط بسیار حاد، معمولا تزریق سم بوتولونیم یا همان بوتاکس تجویز می شود. تا زمانی که تاثیر این سم باقی مانده، اثری از پرش پلک نخواهد بود اما به محض شروع دوباره، باید تزریقی دیگر صورت پذیرد. اگر موقعیت به قدری آزار دهنده است که زندگی را برای شما دشوار کرده، برخی از مراکز درمانی جراحی های مخصوصی دارند تا عضلات و اعصاب دخیل در این مسئله را کاملا از بین برده و یا حذف کنند.

چطور می توان از پرش پلک جلوگیری کرد؟ اگر اسپاسم پلک شما اخیرا بیش از حد عادی شده، حتما زمان وقوع آن و دلایلی که فکر می کنید با آن مرتبط هستند را یادداشت کنید. اگر مصرف کافئین، تنباکو و الکل دارید، میزان آن را ثبت کنید و بنویسید که تا چه حد استرس داشته اید و چقدر توانسته اید در چند روز گذشته بخوابید. همه این ها می تواند عوامل موثری برای پرش پلک به حساب آید. برای مثال اگر متوجه شدید خواب کم باعث شده تا پرش پلک به سراغ شما آید، از آن شب به بعد سعی کنید نیم ساعت الی یک ساعت زودتر بخوابید. شاید از این طریق فشار کاهش یافته و اسپاسم ها نیز به حداقل برسد.

دلایل بسیاری در این مسئله دخیل است. درمان و چشم انداز آن برای هر فردی متفاوت است. پژوهشگران تاکنون ارتباط این پدیده با ژنتیک شخص را به طور دقیق پیدا نکرده اند ولی مشخص است که سابقه فامیلی نقش چندانی ندارد. پرش های مربوط به استرس، کمبود خواب و دیگر فاکتورهای مرتبط با سبک زندگی افردا می تواند بهترین ارتباط باشد. اگر هر یک از این موضوعات به عنوان عامل اصلی در هر فرد شناسایی شود، بهتر است روی همان فاکتور برای یافتن سلامتی سرمایه گذاری شود.

روش درمان خانگی پرش چشم

گرما

گرما سبب می‌شود با از بین بردن انقباض ماهیچه‌ای به درمان پرش پلک کمک کند و حرکات ناخواسته پلک‌ها را متوقف کند.

  • مقداری آب را بجوشانید سپس یه حوله تمیز را درون آب قرار داده و آب آن را بچکانید و سپس چشم خود را ببندید و به مدت چند دقیقه حوله را بر روی چشم خود قرار دهید، این کار را ۵ یا ۶ بار در روز تکرار کنید

آب

آب رسانی می‌تواند به درمان پرش پلک بسیار کمک کند و ماهیچه‌های شما را شل کند.

  • مژه‌های خود را با آب گرم بشورید
  • همچنین شما می‌تواند مقداری زیاد آب مصرف کنید

حرکات چشمی

این کار علاوه بر درمان پرش پلک سبب استراحت ماهیچه‌ای می‌شود و نوعی ورزش چشم محسوب می‌شود و برای درمان پرش پلک شما مفید است.

  • چشمی که پرش می‌کند را محکم ببندید و آنقدر نگه دارید تا اشک تولید شود، این هم باعث آب رسانی به چشم و هم سبب استراحت چشم شما می‌شود
  • روش دیگر چشم‌های خود را همزمان ببندید و باز کنید، این کار را تا ۱ دقیقه انجام دهید، این کار نیز سبب استراحت ماهیچه‌های چشم می‌شود
  • همچنین می‌توانید به صورت پروانه‌ای چشمک بزنید، این کار نیز تا ۱ دقیقه انجام دهید
  • روش دیگر که می‌توانید انجام دهید چشم‌های خود را تا نیمه باز کنید و سعی کنید، این کار را تا ۳۰ ثانیه انجام دهید وسعی کنید پلک نزنید تا سبب آرامش و استراحت ماهیچه چشم شما شود
  • روش دیگر چشم‌های خود را به مدت ۱ دقیقه کامل ببندید و سپس به آرامی باز کنید، این کار را تا ۳ بار تکرار کنید

موز

موز دارای مقادیر بسیار زیادی پتاسیم است و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند، زیرا یکی از علل پرش پلک کمبود پتاسیم است.

  • به صورت مرتب موز مصرف کنید , روزانه یک عدد موز بخورید

سیب زمنی

سیب زمنی دارای اثر خنک کندده است و ماهیچه‌های چشم را آرام می‌کند و برای درمان پرش پلک میفید است.

  • مقداری سیب زمینی را بشورید سپس پوست کنید
  • حال به صورت ورقه‌ای در بیارید و یکی از برش‌ها را بر روی چشم خود به مدت ۱۵ دقیقه قرار دهید
  • سپس چشم خود را با آب سرد بشورید

بخار

بخار یکی دیگر از روش‌های خوب برای درمان خانگی پرش پلک است زیرا حرکات عضلانی را کاهش می‌دهد و خاک و غبار روی منافذ پوست را نیز از بین می‌برد.

  • چند قطره اکالیپتوس به آب جوش اضافه کنید
  • آب را بگذارید تا همچنان بجوشد و بخار تولید کند
  • سپس صورت خود را به مدت ۱۰ دقیقه بالای آب قرار دهید تا بخار بخورد

خیار

خیار دارای خواص ضد التهابی است و به طور طبیعی ماهیچه‌ها را شل می‌کند و یکی از بهترین داروها برای درمان پرش پلک در طب سنتی است.

  • مقداری خیار سرد را بر روی چشم خود قرار دهید تا زمانی که به دمای اتاق برسد، این کار را تا زمانی که لازم است تکرار کنید، سپس چشم خود را با آب ملایم بشورید
  • همچنین درکنار این کار کمی خیار نیز مصرف کنید

ماساژ چشم

ماساژ چشم سبب افزایش گردش خون می‌شود و همچنین عضله چشم را تقویت می‌کند و می‌تواند به درمان پرش پلک شما کمک کند.

  • با انگشت اشاره خود اطراف چشم بالا، پایین، چپ و راست چشم خود را ماساژ دهید، این کار ۳۰ ثانیه و ۶ بار در روز تکرار کنید
  • روش دیگر با انگشت اشاره خود زیر چشم خود را با حرکات دایره‌ای به مدت ۳۰ ثانیه به آرامی ماساژ دهید، این کار را ۳ بار تکرار در روز تکرار کنید

کلسیم و منیزیم

کلسیم جز مهمی برای نگه داشتن سلامت در سیستم عصب شما است زیرا سبب حفظ انتقال دهنده‌های عصبی می‌شود که سیگنال‌های مغز را به بدن انتقال می‌دهد و می تواند به درمان پرش پلک کمک کند.

منیزیم برای حفظ عضلات و عملکرد عضلانی مفید است زیرا نقش مهمی در تنظیم سیستم گردش خون و عصبی دارد و سبب یک ریتم قوی و پایدار در قلب می‌شود پس بنابراین روش موثری برای درمان پرش پلک می‌باشد.

  • برای افزایش کلسیم بدن شیر، ماست، پنیر و آب پرتقال مصرف کنید
  • برای افزایش منیزیم مواد غنی مانند: آوکادو، لوبیا، آجیل، سبزی مصرف کنید

نکات پایانی

در شبانه روز ۸ ساعت خواب داشته باشید

رزوانه ۸ تا ۱۰ لیوان آب مصرف کنید

اگر مدت زیادی در روز جلوی رایانه و یا هرگونه صفحه دیجیتالی مثل موبایل صرف می‌کنید بهتر است عینک‌های کامپیوتری استفاده کنید

برای درمان پرش پلک چشمان خود را هر روز بشورید

از مصرف چای یا قهوه بیش از حد پرهیز کنید

استرس را از زندگی خود تا می‌توانید بکاهید و زندگی را به خود سخت نگیرید

اگر شما روزانه زیاد در معرض آفتاب قرار می‌گیرید از کلاه آفتابی استفاده کنید

خواب کافی و راحت داشته باشید و سعی کنید تکنیک های تمدد اعصاب (مانند یوگا) را بیاموزید. محدود کردن مصرف کافئین نیز می تواند موثر باشد. اگر پرش مربوط به خشکی چشم تان است، استفاده از اشک مصنوعی می تواند مفید باشد.

کاهش زمان مشاهده صفحات نمایش الکترونیکی مثل تلویزیون، تبلت، موبایل و … نیز در بهبود و جلوگیری از پرش چشم مهم است.

توصیه می شود هر 10 دقیقه یک بار به چشمان خود استراحت دهید. برای استراحت عضلات چشم، چشمان خود را ببندید. سپس به یک جسم دور نگاه کنید. شما باید مشابه این استراحت را هنگام خواندن کتاب و یا هر زمان که چشم شما به شدت درگیر است، داشته باشید. این کار فقط 10 تا 15 ثانیه طول می کشد، بنابراین “نداشتن وقت” بهانه خوبی نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است