تست و بررسی پژو 2008 + مشخصات فنی پژو 2008 و قیمت پژو 2008

تست و بررسی پژو 2008 + مشخصات فنی پژو 2008 و قیمت پژو 2008

پژو 2008 جدید، محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) یک خودروی خانوادگی چندکاره، در کلاس شاسی بلند های جمع و جور است، که تمامی ویژگی های یک شاسی بلند و محصولات پژو را داراست. قرارداد ایران خودرو...

پژو 2008 جدید، محصول مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) یک خودروی خانوادگی چندکاره، در کلاس شاسی بلند های جمع و جور است، که تمامی ویژگی های یک شاسی بلند و محصولات پژو را داراست. قرارداد ایران خودرو با پژو برای ساخت نسل تازه ای از خودروهای این شرکت به فاصله اندکی پس از امضای برجام نهایی شد، اما همانطور که اکثر کارشناسان صنعتی پیش بینی می کردند برای چیدن نخستین میوه این قرارداد به زمانی بیش از یکسال نیاز بود و حالا در حدود 1.5 سال بعد پس از تصویب برجام، شاهد عرضه نخستین سری از پژو 2008 به عنوان اولین محصول مشترک پژو و ایران خودرو هستیم. موتور این خودرو در ایران ، بالاترین سطح از موتور هایی است که در رده ی ALLURE، در سطح جهان استفاده شده است، سیستم پیشرانه و انتقال قدرت این خودرو ، بهترین نمونه ی موجود می باشد.

با توجه به سابقه قراردادهای خودرویی، می توان گفت که در اغلب موارد خودروسازان خارجی موفق به غالب کردن مدل های قدیمی خود به خودروسازان داخلی شده اند اما اینبار پژو قصد دارد تا حداقل برای حفظ ظاهر و نشان دادن تغییر رفتارش، محصولی به روز را راهی بازار کند.

پژو 2008 ظرف ماه های گذشته در بازار جهان مورد به روز رسانی و فیس لیفت جزئی قرار گرفت و حالا همین مدل فیس لیفت شده قرار است در ایران خودرو مونتاژ شود.

البته با توجه به چرخه حیات خودروها در بازار جهان و مقایسه آن با عمر بی پایان آن ها در بازار ایران، کمی بعید به نظر می رسد که همزمان با خروج 2008 از بازار های اروپایی، شاهد جایگزین شدن آن در بازار ایران نیز باشیم.

owj seda

در‌حالی‌که آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تا پایان مهر ماه است، یک منبع آگاه تاکید کرد تا به امروز حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول در ایران‌خودرو تولید شده است.در‌حالی‌که آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید تنها ۴ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تا پایان مهر ماه است، یک منبع آگاه تاکید کرد تا به امروز حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه از این محصول در ایران‌خودرو تولید شده است.

حدود دو هفته پیش بود که وزارت صنعت آمار تولید ۷ ماه امسال خودروسازان را اعلام کرد و طبق آن مشخص شد تا پایان مهر ۴ دستگاه از این خودرو تولید شده است. ازآنجاکه ایران‌خودرویی‌ها با ارسال دعوتنامه برای مشتریان، چند ده دستگاه پژو ۲۰۰۸ را به ثبت‌نام‌کنندگان تحویل داده بودند، این پرسش پیش آمد که این خودروها از چه منبعی تامین شده‌اند.

owj seda شرکت پژو پس از استقبال خریداران از پژو ۲۰۸ و با توجه به رشد قابل توجه بازار خودروهای کراس اوور یا شاسی بلند شهری، تصمیم گرفت نمونه‌ی کراس اوور این خودرو را تولید کند و آن را با نام ۲۰۰۸ برای اولین بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۳ که یکی از معتبرترین نمایشگاه‌های خودروی اروپا است، معرفی کرد.

شاسی‌بلند‌ها در سال‌های گذشته با توجه به استقبال مردم و استفاده بیشتر در شهر، به دو دسته تقسیم شدند. دسته اول کراس اوورها هستند. کراس‌اوورها در اصل مدل جمع و جورتری از شاسی‌بلندها هستند که با حجم داخلی کمتر، به پیشرانه‌ی کم‌مصرف‌تر و البته ضعیف‌تری نیز مجهز هستند و قابلیت‌های چندانی در بخش آفرود ندارند. هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دو نمونه معروف از این دسته از خودروها در بازار در کشورمان هستند. دسته دوم SUV هستند که به فضای کابین بزرگ و پیشرانه‌ی توانمند‌تری مجهز شده‌اند. تویوتا لندکروزر، هیوندای سانتا‌فه و کیا سورنتو چند نمونه از خودروهای شاسی‌بلند مطرح در کشورمان هستند.

از مارس ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۶، پژو ۲۰۰۸ بدون تغییر برجسته ظاهری به بازار عرضه شده است. اما در نمایشگاه ژنو سال گذشته، شرکت پژو از فیس‌لیفت ۲۰۰۸ با عنوان مدل ۲۰۱۷ رونمایی کرد که هم فیس‌لیفت (تغییر طراحی ظاهری) پیدا کرد و هم در انواع پیشرانه با تغییر روبه‌رو شد. پژو ۲۰۰۸ مدل ۲۰۱۷ همچون پژو ۲۰۸ از پیشرانه پربازده و کم‌مصرف سری PureTech استفاده می‌کند. پیشرانه‌ی مذکور با حجم ۱۲۰۰ سی‌سی و توان ۱۳۰ اسب بخار، جایزه بهترین پیشرانه‌ی سال ۲۰۱۶ را در دسته‌ی نمونه‌های ۱۰۰۰ تا ۱۴۰۰ سی‌سی کسب کرد. با این حال ایران خودرو تصمیم گرفته است ۲۰۰۸ را با پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ شده در ایران عرضه کند که توان بسیار خوب ۱۶۵ اسب بخار با خود به همراه دارد.

هرچند برخی گمانه‌زنی‌ها به سمت واردات پژو ۲۰۰۸ بود، با این حال ایکاپ (شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو) با ارسال نامه‌ای به وزارت صنعت، معدن و تجارت، این موضوع را تکذیب و اعلام کرد ۲۰۰۸‌های تحویل شده، تولیدی بوده‌اند، نه وارداتی.

با این حال اما این پرسش که چرا تیراژ پژو ۲۰۰۸ در آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت به روز نشده و همچنان عدد ۴ دستگاه را نشان می‌دهد، بی‌پاسخ ماند و حالا باید منتظر انتشار آمار آبان‌ماه ماند تا شاید در آن رقم دقیق تولید این محصول ثبت شده باشد.

این در شرایطی است که به گفته یک منبع آگاه، تا به امروز حدود یک هزار و ۵۰۰ دستگاه پژو ۲۰۰۸ در ایران‌خودرو به تولید رسیده و در انبارهای این شرکت قرار گرفته‌اند. ظاهرا ایران‌خودرو و پژو قصد دارند از آذرماه تولید انبوه این محصول را آغاز کنند تا بتوانند ۱۶ هزار دستگاه ۲۰۰۸ ثبت‌نامی را تحویل مشتریان دهند.ایران‌خودرو طبق وعده‌ای که داده، باید تا پایان مرداد ماه سال آینده، ۱۶ هزار دستگاه از این خودرو را به دست مشتریان برساند، بنابراین نیاز به تولید ماهانه حدود یک هزار و ۳۵۰ دستگاه از این محصول دارد.

با وجود اینکه سازمان حمایت از قیمت 120 میلیونی خودرو پژو 2008 خبر داده بود، طبق اعلام مسئولان، قیمت نهایی این خودرو زیر صد میلیون خواهد بود.

قرار بود  ازخط تولید پژو 2008 اسفند 95 رونمایی شود،اما  به دلیل برخی مشکلات روند داخلی سازی افتتاح رسمی اولین محصول مشترک ایران خودرو وپژو (2008)  12اردیبهشت ماه امسال صورت گرفت .

ایران خودرویی ها از ابتدا اعلام کردند که  قیمت تولید مشترکشان با پژو کمتر از 100 میلیون خواهد بود و این موضوع موجب ترغیب مردم به خرید این خودروی ایرانی فرانسوی شد.

در روزهای اخیر بحث بر سر قیمت نهایی پژو 2008 فراگیر شده بود و اظهارات ضد و نقیضی به گوس می رسید و میر آخورلو معاونت بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو 2008 ، گفته بود که  براساس آئین نامه پیش فروش خودرو ، ودیعه دریافتی هنگام پیش فروش حداکثر 50 درصد قیمت خودرو تعیین شده است، اما چون قیمت فروش نقدی آن مشخص نشده ،پیش بینی می شود این خودرو با قیمت 120 میلیون تومان از خرداد سال آینده عرضه شود و با پیش فروش 60 میلیون تومانی موافقت شد.

با این سخنان معاونت بازرسی سازمان حمایت، زمزمه ها برای فروش 120 میلیون تومانی پژو 2008 بیشتر شد و پیش فروش این محصول را با چالش هایی همراه کرد تا اینکه هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو قیمت نهایی این خودرو را 99 میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرد.

به گفته یکه زارع این شرکت بر قولی که داده عمل خواهد کرد و این خودرو را با قیمتی زیر 100 میلیون به فروش خواهد رساند .


مشخصات فنی

کد کلاس(های) خودرو30001 نوع موتورتوربو شارژ THP165 حجم موتور (cc)1600 حداکثر توان موتور (hp)163 اسب بخار در 6000 دور در دقيقه حداكثر گشتاور (Nm)240 نيوتن متر در 1400 دور در دقيقه تعداد سوپاپ16 نوع سوخت سازگاربنزین بدون سرب سيستم انژكتوريپاشش مستقيم استاندارد حد آلايندگييورو 5 سيستم انتقال قدرتEAT6 اتوماتیک مصرف سوخت داخل شهر (Lit/100 km)9/8 مصرف سوخت خارج شهر (Lit/100 km)4/9 مصرف سوخت تركيبي (Lit/100 km)6/7 طول خودرو (mm)4159 عرض خودرو(mm)1739 ارتفاع خودرو (mm)1556 فاصله بين دو محور چرخهاي عقب و جلو (mm)2537   وزن خودرو بدون سرنشين با مخزن سوخت پر و بدون تجهيزات اضافي (kg)1280 گنجايش مخزن سوخت (Lit)50 آخرین بروزرسانی۱۳۹۶/۸/۱۵

مشخصات تجهیزات

کد کلاس(های) خودرو30001 استاندارد آلایندگیيورو 5 ترمزسیستم کمک ترمز اضطراری (EBA)، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم کنترل الکتریکی پایداری خودرو(ESP)، سیستم کمکی سربالایی (EBA)، ترمز دیسکی جلو و عقب کیسه هوای ایمنیكيسه هواي جلو، جانبی و پرده ای جمعا 6 عدد فرمانبرقي، كليدهاي کنترل روي فرمان(MFC) سیستم تهویهتهويه دو منطقه اي اتوماتيک با سيستم خنک کننده داشبورد سیستم صوتیصفحه لمسي 7 اينچي، شش بلندگو، USB، بلوتوث، Mirror Screen چراغهاچراغ های جلو اتوماتیک، چراغ های روشنایی روز LED , چراغ مه شكن جلو و عقب آينه‌هاآينه هاي جانبي برقي تا شونده شیشه هاشيشه های جلو و عقب برقي , تک لمسی, قفل برقی ایمنی کودک تزئیناتتريم تيره تجهیزات ایمنیسنسور کمک پارک عقب، دوربین دید عقب, سنسور کاهش باد لاستیک, سیستم هشدار پارامتریک و پیرامونی رینگ و لاستیکرينگ آلومينيومي 16 اينچ، رينگ يدکي فولادي 15 اينچ صندلیصندلي هاي راحتي پارچه اي, صندلي عقب تاشو 1/3 و 2/3 ، پشت سري هاي صندلي عقب سایر تجهیزاتکروز کنترل، محدودکننده سرعت، برف پاک کن خودکار آخرین بروزرسانی۱۳۹۶/۸/۱۵

owj seda

پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۸۲ اسب بخار

نسخه‌ی پایه‌ی پژو ۲۰۰۸، دارای پیشرانه‌‌ی تنفس طبیعی با توان خروجی ۸۲ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه است. این خودرو دارای دو جعبه‌ دنده‌ی خودکار و دستی است که هر دو ۵ سرعته‌ هستند. برای افرادی که به دنبال خودرویی با مصرف سوخت اندک هستند، نسخه‌ی پایه‌ی ۲۰۰۸ یکی از گزینه‌های مطلوب در بازارهای جهان است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر نسخه‌ی مجهز به جعبه‌دنده‌ی دستی و خودکار کمتر از  ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که آمار فوق‌العاده‌ای است و با باک پر می‌توانید مسافتی نزدیک ۱۰۰۰ کیلومتر طی کنید.

پژو ۲۰۰۸ با قدرت ۱۱۰ اسب بخار

نسخه‌ی ۱۱۰ اسب بخاری پژو ۲۰۰۸ از پیشرانه‌ی مجهز به توربوشارژ استفاده می‌کند و به همین دلیل توان خروجی بیشتری از نمونه‌ی قبلی دارد. نهایت توان خروجی ۱۱۰ اسب بخاری این خودرو در ۵۵۰۰ دور در دقیقه به دست می‌آید. گشتاور این نسخه ۲۰۵ نیوتن‌متر در دور ۱۵۰۰ دور در دقیقه است. در این نسخه از کراس‌اوور ۲۰۰۸ نیز امکان استفاده از جعبه‌دنده‌های خودکار و دستی موجود است. اما نکته‌ی جالب در خصوص پیشرانه‌ی مذکور، مصرف سوخت پایین‌تر آن نسبت به نمونه‌ی مجهز به پیشرانه‌ی ۸۲ اسب بخاری است. مصرف سوخت کمتر از ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، خبر از تبحر بالای گروه خودروسازی پژو سیتروئن در ساخت خودروهای بهینه می‌دهد.


ویژگی‌های خوب: 1- نه تنها کراس اوور 2008، بلکه مهم‌ترین ویژگی محصولات پژو را می‌توان نام گذاری آنان عنوان کرد. یکی از ساده‌ترین نام گذاری در دنیای خودرو را می‌توان متعلق به پژو دانست، چون آخرین خودروی کوچکش نام 208 دارد، سدانش 308 و همینطور که ابعاد بزرگ‌تری پیدا می‌کنند، عددشان هم بزرگ‌ترش می‌شود. برای خودروهای شاسی بلند یا کراس اوورش هم یک “صفر” به نام گذاری‌هایش اضافه می‌شود و با عددهای 2008، 3008 یا 5008، ابعاد آنان را مشخص می‌کند. 2- اگر می‌خواهید که نور درون کابین اکثر نقاط را پوشش دهد، می‌توانید محصولات رولزرویس را سفارش دهید که چراغ داخل کابین آن به صورت ستاره‌های آسمان طراحی شده است، ولی اگر پول کافی برای آن ندارید، می‌توانید به سراغ خرید این مدل از پژو بروید. ولی بجای چراغ‌های ستاره‌ای، خطوطی کمرنگ بر روی سقف خواهید داشت. 3- سقف برجسته خودرو از قسمت میانی به عقب، چیزی است که در لندروور دیسکاوری، نیسان Xterra و… دیده می‌شود. این برآمدگی از طرفی باعث بهبود ضریب آیرودینامیکی می‌شود و از طرفی دیگر باعث شده تا بتوان از قطعه‌ای کرومی رنگ در بالای پنجره عقب استفاده کرد که به زیبایی آن کمک می‌کند.

ویژگی‌های بد: 1- خودروی شاسی بلند داشته باشید، ولی چهار چرخ محرک نباشد!. کراس اوور پژو 2008 از آن دسته خودروهای شاسی بلند است که برای کم کردن هزینه‌های خرید آن، از سیستم چهار چرخ محرک استفاده نمی‌کند. 2- ریموت کنترل سیستم صوتی پژو 206 را به یاد بیاورید!، بر روی این کراس اوور هم از چنین ریموتی استفاده شده است. با همان شکل و شمایل و با همان قابلیت‌های سابق. 3- همانطور که می‌دانید، سیستم سرگرمی این کراس اوور به بلوتوث مجهز شده است که به راحتی با گوشی‌های هوشمند آندرویدی ارتباط برقرار می‌کند، ولی اگر آیفون داشته باشید، باید اول یک کد به دستگاه وارد کنید و سپس داخل سیستم سرگرمی خودرو وارد کنید تا مجوز استفاده صادر شود. 4- یکی از اساسی‌ترین مشکلات این کراس اوور، محفظه نگهداری داشبورد آن است، این محفظه 14 اینچی به اندازه‌ای کوچک است که حتی کتابچه راهنمای خودرو هم به سختی درون آن‌ جا می‌شود، چه برسد به اشیایی بزرگ‌تر. 5- هشدار جنجال آفرین برای اتمام سوخت!!. در بیشتر خودروها وقتی سوخت خودرو کم می شود، این موضوع توسط یک لامپ کوچک به راننده اطلاع داده می‌شود، ولی در کراس اوور پژو وقتی سطح بنزین از سطح معینی کمتر می شود، صفحه نمایشگر دیجیتال وسط کیلومتر کاملا قرمز شده و هشدار کم بودن میزان سوخت برای راننده به نمایش در می‌آید. 6- یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران، مخزن سوخت یک خودروست تا بدانند که چه اندازه آن‌ها را در پیمودن مسافت‌ها همراهی می‌کند. متاسفانه براساس شواهد، مخزن سوخت این خودرو اندکی کوچک توصیف شده است. 7- برای سیستم صوتی و رادیو این کراس اوور از بلندگوهای JBL استفاده شده است، ولی اندازه آن‌ها حتی از بلندگوهای یک خودروی هاچ بک هم کوچک‌تر است، ولی خب کیفیت صدای نسبتا خوبی دارند، هرچند به اندازه بلندگوهای بزرگ نیست.

owj seda

سابقه ایران خودرو و سایپا در زمینه رعایت نکردن نسبت صحیح بین عرضه و تقاضا، به قدمت تاریخ این دو شرکت است. چنین کاری به شکل معمول به تشکیل بازار سیاه منجر می شود و از آنجا که خیل عظیمی از دلالان مشتاق و شبکه نمایندگی های فروش ایران خودرو از این قضیه منتفع می شوند، کاملا قابل پیش بینی است که بازار سیاه گریبان پژو 2008 را نیز بگیرد.

پیش بینی سود ناشی از دلالی پژو 2008 چندان ساده نیست ولی بسته به حجم عرضه در پیش فروش نخست، بعید نیست که سودی 15 الی 20 میلیونی در انتظار دلالان گرامی باشد.

همین امر فروش بسیار سریع سری نخست 2008 را نیز تضمین می کند، از این رو ایران خودرو نگرانی چندانی بابت بازاریابی یا پیش فروش پژو 2008 ندارد.

بنابراین به نظر می رسد که فروش کراس اوور های چینی تا حد زیادی تحت تاثیر پژو 2008 قرار گیرد اما در عین حال با توجه به میانگین سطح درآمد عموم افراد جامعه، پژو 2008 نخواهد توانست تا موفقیت خودرویی نظیر 206 را در بازار ایران تکرار کند و احتمالا در بلند مدت اختلاف قیمت بازار و کارخانه برای پژو 2008 کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است