از اینستاگرام چه میدانید؟

از اینستاگرام چه میدانید؟

اینستاگرم یا اینستاگرام (به انگلیسی: Instagram) شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی...

اینستاگرم یا اینستاگرام (به انگلیسی: Instagram) شبکه اجتماعی همرسانی عکس و ویدئو است که این امکان را به کاربران خود می‌دهد که عکس‌ها و ویدئوهای خود را در دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، تامبلر و فلیکر همرسانی کنند. کاربران هم‌چنین می‌توانند از فیلترهای دیجیتال برای عکس‌هایشان استفاده کنند. محدودیت همرسانی ویدئو در اینستاگرام ۶۰ ثانیه است.

پیدایش و رشد این شبکه اجتماعی 

اینستاگرام زمانی که کوین سیستروم و مایک کرایگر روی پروژه چندمنظوره اچ‌تی‌ام‌ال۵ که Burbn نام داشت و در واقع مربوط به عکاسی با موبایل بود، در سان فرانسیسکو توسعه یافت. مایک کرایگر معتقد بود که پروژه Burbn شبیه به برنامه فوراسکوئر است با این تفاوت که قابلیت‌های بیشتری می‌تواند داشته باشد. سپس تمرکز پروژه Burbn برای اشتراک گذاری تصاویر ادامه یافت.

جالبه بدونید واژه اینستاگرام ترکیبی از دو واژه Instant Camera و Telegram به معنی پیام رسانی فوری از طریق عکس و دوربین است.

و اما این پایان کار نیست…

اولین نسخه اینستاگرام در اکتبر ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد. این سرویس به سرعت محبوبیت کسب کرد و به بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر تا آوریل ۲۰۱۲ و ۳۰۰ میلیون کاربر تا دسامبر ۲۰۱۴ رسید. اینستاگرام از طریق اپ استور اپل، گوگل پلی و فروشگاه ویندوز فون قابل دسترسی است.پشتیبانی این نرم‌افزار کاربردی برای آیفون، آی‌پد، آی‌پاد تاچ و گوشی‌های دارای سیستم‌عامل اندروید برقرار است.

ارائه نسخه‌ها

در ششم ماه فوریه سال ۲۰۱۰ برای اولین بار به صورت رسمی برنامه اینستاگرام برای سیستم عامل آی‌اواس در اپ استور منتشر شد. در تاریخ سوم ماه آوریل سال ۲۰۱۲ نسخه اندروید برنامه اینستاگرام منتشر شد و در کمتر از یک روز، بیش از یک میلیون بار دانلود شد. سرانجام در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ نسخه وب اینستاگرام منتشر شد و دسترسی افراد برای نسخه وب از طریق بروزر امکان‌پذیر شد. هرچند نسخه وب آن نسبت به نسخه‌های آی‌اواس و اندروید محدودیت‌هایی داشت. همچنین در سال ۲۰۱۴ نیز نسخه ویندوز موبایل برنامه اینستاگرام به صورت عمومی منتشر شد.

خرید توسط فیس‌بوک

در مدت زمان بسیار کوتاهی این برنامه توانست سودآوری به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار آمریکا برای سرمایه گذاران داشته باشد.با رشد سریع و فراگیر این رسانه اجتماعی سرمایه گذاران بیشتری تمایل به سرمایه‌گذاری پیدا کردند. در تاریخ ششم ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲، شرکت فیسبوک، برنامه اینستاگرام را به ارزش یک میلارد دلار آمریکا (به صورت نقد و سهام) خریداری نمود.

در سال ۲۰۱۳ رشد اینستاگرام ۲۳٪ بود در حالیکه فیس‌بوک به عنوان کمپانی مادر تنها ۳٪ رشد را تجربه کرد. گفته می‌شود اگر اینستاگرام همین رشد را حفظ کند، از فیس‌بوک بزرگتر خواهد شد. کوین سیستروم، از بنیان‌گذاران اینستاگرام و مدیرعامل شرکت فست می‌گوید: این بزرگ‌ترین موجودیت در جهان خواهد بود.

تغییرات این برنامه اجتماعی تاکنون

از زمان انتشار تا کنون این برنامه دو تغییر و بروزرسانی عمده و مهم داشته است که اولین تغییر در ماه مارس سال ۲۰۱۴ به منظور کاهش اندازه نسخه اندروید برنامه اینستاگرام به نصف و همچنین افزایش و بهبود کارایی و تقویت رابط کاربری انجام گرفت.

بروزرسانی دوم در ماه آوریل سال ۲۰۱۷ انجام شد. این تغییر شامل افزودن حالت آفلاین و اعمال تغییرات در این حالت بود. بدین معنی که به محض آنلاین شدن کاربر، تمامی تغییرات و پردازش‌های انجام شده در حالت آفلاین به صورت عمومی ثبت می‌شوند. برنامه اینستاگرام از آغاز تا کنون تغییرات فراوانی داشته است و به صورت پیوسته بروزرسانی می‌شود.

تأثیر بر سلامت روان

نتایج تازه‌ترین پژوهش در بریتانیا نشان می‌دهند که اینستاگرام بیشترین تأثیر منفی بر سلامت جوانان را دارد. پس از آن اسنپ‌چت، دومین شبکه اجتماعی مضر برای سلامت روان است زیرا:

مانند اعتیاد دیگر چیزها حتی در مواقعی که کاربر از شبکه‌های اجتماعی متنفر است، نمی‌تواند آن را ترک کند.

از سوی دیگر، با وجود اینکه شبکه‌های اجتماعی می‌توانند حافظه کاربران را تقویت کند، اما استفاده بیش از اندازه می‌تواند باعث تضعیف حافظه و کاهش تمرکز شود.

به دنبال مقایسه دائمی کاربر با دیگر کاربران، شبکه‌های اجتماعی بر اعتماد به نفس جوانان می‌تواند اثر مخربی داشته باشد. اگر مدام باشند.

استفاده از این شبکه اجتماعی در ایران

اینستاگرام در ایران برخلاف سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک، توییتر، یوتیوب و دیگر شبکه‌های محبوب دنیا بطور مطلق فیلتر نیست اما طرح فیلترینگ هوشمند اینترنت روی آن اجرا شده است.

امار و ارقام

شبکه اجتماعی اینستاگرام اعلام کرد که تعداد کاربرانش در چهار ماه گذشته سال ۲۰۱۷ به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یافته و در کل به بیش از ۷۰۰ میلیون نفر رسیده است.

بی‌شک یکی از عوامل اصلی در افزایش تعداد کاربران اینستاگرام افزودن ابزارها و ویژگی‌های جدید این سرویس، همانند Stories، Live Video و پیام‌های قابل حذف در دایرکت است.

طبق آمارهایی غیررسمی و با توجه به آمارهای کشورهای منطقه به‌نظر می‌رسد تعداد کاربران ایرانی اینستاگرام در حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون نفر باشد.

مشکلات و باگ های این شبکه اجتماعی

تمامی کاربران آن مایل نیستند که تصاویر آن‌ها به صورت عمومی منتشر شده و در دسترس همگان قرار بگیرد. پس آن‌ها با امکان Private کردن اکانت خود، می‌توانند مانع دیده شدن تصاویرشان به صورت عمومی شوند و تنها افرادی که در لیست دوستان کاربر باشند، قادر به دیدن عکس‌ها خواهند بود. به نقل از خبرگزاری naked Security، یک باگ جدید در این شبکه اجتماعی کشف شده‌ است که هرفردی با در دست داشتن URL دقیق عکس‌ها، می‌تواند تصاویر کاربران Private را نیز ببیند. بدین معنا که اگر اکانت کاربر در ابتدا Public بوده باشد(که پیش فرض اینستاگرام هم همین طوراست) و تعدادی عکس نیز در این وضعیت منتشرکرده باشد؛ اگر بعدها به هر دلیلی تصمیم به Private  نمودن اکانت خود بگیرد، با در دست داشتن URL دقیق تصاویر منتشرشده در زمان Public بودن اکانت، می‌توان آن‌ها را رویت نمود. اینستاگرام چندی پیش اعلام کرد که این باگ را رفع نموده است. اما وقتی محققان خبرگزاری naked Security این ادعا را بررسی کردند، متوجه شدند که این باگ به طور کامل رفع نشده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است