بدن انسان روزانه به چند لیتر اب نیاز دارد

بدن انسان روزانه به چند لیتر اب نیاز دارد

شما چه میزان آب می‌نوشید؟ حدود 60 درصد از بدن انسان‌ بزرگ‌سال را آب تشکیل می‌دهد که شامل مغز، قلب، ریه، ماهیچه، پوست و حتی 30 درصد از استخوان‌های ما می‌شود، به‌علاوه  آب کمک می‌کند تا دمای...

شما چه میزان آب می‌نوشید؟ حدود 60 درصد از بدن انسان‌ بزرگ‌سال را آب تشکیل می‌دهد که شامل مغز، قلب، ریه، ماهیچه، پوست و حتی 30 درصد از استخوان‌های ما می‌شود، به‌علاوه  آب کمک می‌کند تا دمای داخلی بدن ما تنظیم شود. نکته مهم این است که  میزان آب مورد نیاز بدن ما در طول روز چقدر است؟ بسیاری معتقدند که به طور روزانه باید 8 لیوان آب (1.5 لیتر) بنوشیم که به قانون 8*8 معروف شده است، اما این اشتباه است! با وجود فراگیر بودن این مسئله اما هیچ سند علمی وجود ندارد که از آن پشتیبانی کند.

با توجه به تحقیقاتی که در سال 2002 پیرامون مصرف آب روزانه صورت گرفت، مشخص شد نوشیدن  8 لیوان آب بسیار بیشتر از میزان نیاز واقعی بدن ما است. مشکل این قانون آن است که تحقیقات نشان داده است، نوشیدن آب آشامیدنی تنها راه هیدراته نگاه داشتن بدن نیست.

هر چیزی که ما به عنوان غذا می‌خوریم دارای مقداری آب است، میزان آب در میوه‌ها و سبزیجات خام بسیار زیاد است، برای مثال میوه‌هایی مانند هندوانه و توت فرنگی بیش از 90 درصد وزن آن‌ها را آب تشکیل می‌دهد. از همین رو متوجه می‌شویم که رژیم‌های غذایی مختلف به طور طبیعی دارای مقادیر متفاوتی آب هستند و تحقیقات نشان داده است که حدود 20 درصد از آب مورد نیاز بدن مردم آمریکای شمالی از طریق خوردن مواد غذایی تأمین می‌شود.

یکی دیگر از منابع دریافت آب مورد نیاز بدن که نادیده گرفته شده است خوردن سایر نوشیدنی‌ها مانند چای، قهوه، آب میوه، نوشابه، شیر و موادی از این قبیل است که به تأمین آب بدن کمک می‌کند.

آکادمی ملی بهداشت آمریکا پیشنهاد کرده است با مجموع تمام شیوه‌های دریافت آب مانند غذا، نوشیدنی‌ها و آب طبیعی که می‌تواند آب بدن را تأمین کند؛ زنان حدود 2.7 لیتر و مردان 3.7 لیتر آب در روز مصرف کنند. البته این یک دستورالعمل کلی است و به برای تمامی افراد و گروه‌ها توسعه نمی‌شود.

اهمیت آب در بدن

آب برای حفظ سلامت مطلوب بدن ضروری است ولی میزان نیاز بین افراد مختلف، متفاوت می باشد. مطالعات توصیه های متفاوتی را در طی سالیان متوالی ارائه نموده اند ولی در حقیقت نیاز به آب در بدنتان به عوامل بسیاری بستگی دارد از جمله وضعیت سلامت کلی تان، میزان فعالیت بدنی شما و اینکه کجا زندگی می کنید. لذا هیچ فرمول واحدی برای همه افراد صدق نمی کند و کسب اطلاعات بیشتر در مورد میزان نیاز بدنتان به مایعات کمکتان خواهد کرد که تخمین بزنید چه میزان مایعات را باید هر روز بنوشید.

عملکرد آب در بدن

آب عنصر شیمیایی اصلی بدن شما می باشد. به طور متوسط 60% از وزن بدنتان از آب تشکیل شده است. خیلی از فعالیتهای طبیعی و عملکردی از بدنتان به آب وابسته است، برای مثال مواردی نظیر: دفع سموم از ارگان ها، حمل مواد مغذی به سلول ها و ایجاد محیط مرطوب برای بافتهای گوش و حلق و گلو همگی از وظایف آب می باشند.

کمبود آب می تواند منجر به دهیدراته شدن و کم آبی بدن گردد ( حالتی که وقتی اتفاق می افتد که بدنتان آب مکفی برای اجرای عملکرد های طبیعی را نداشته باشد). اگرچه مراحل نهایی کمبود آب بدن بویژه در کودکان می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیر و یا حتی مرگ گردد ولی کمبود آب ویا دهیدراته شدن ملایم نیز می تواند انرژی بدنتان را تحلیل برده و شما را خسته نماید. این موضوع بویژه در فصول گرم سال بیشتر مشاهده می گردد.

حال چه میزان آب و مایعات را می بایست در طی روز مصرف نمایید؟ این سئوال، سئوال ساده ای است اما پاسخ آسانی برای آن وجود ندارد. الگوهای زیر می تواند کمک نماید تا از نوشیدن مایعات کافی در طی روز اطمینان حاصل کنید.

چگونه متوجه کم بود آب بدن شویم؟

تشنگی یک واکنش طبیعی است برای اینکه بدانیم بدن ما به آب احتیاج دارد و با نوشیدن آب آن را برطرف کنیم. البته علاوه بر احساس تشنگی راه دیگری مانند مشاهده رنگ ادرار وجود دارد که به ما اطلاعاتی درباره میزان کم بودن آب بدن می‌دهد. در واقع اگر رنگ ادرار ما زرد کم رنگ باشد میزان آب بدن ما کافی و اگر رنگ آن تیره یا نارنجی باشد یعنی میزان آب بدن ما کم است و باید بیشتر آب بنوشیم.

  سم زدایی بدن وقتی به هر دلیلی قصد سم زدایی بدن تان را دارید علاوه بر میزان مورد نیاز آب ذکر شده در جدول با توجه به وزن تان، ۲۰ تا ۲۵ درصد باید آب نوشیدنی تان را در طول روز اضافه کنید. هر چه آب بیشتری بنوشید به دفع مواد سمی از طریق ادرار و مدفوع از بدن تان کمک بیشتری می کنید.

بیماری هنگام بیماری مثل ابتلا به سرماخوردگی، یا عفونت یا مسمومیت هایی که با اسهال و استفراغ همراه است باید آب بیشتری بنوشید تا نه تنها میکرب ها و ویروس ها و باکتری ها زودتر از بدن تان خارج شوند بلکه بدن تان دچار بی آبی نشود.

بارداری و شیردهی زنان هنگام بارداری با محاسبه هر ماهه وزن شان می توانند میزان آب موردنیاز بدن شان را طبق جدول محاسبه و آب به اندازه بنوشند. به این ترتیب هر ماه که وزن مادر اضافه پیدا می کند مسلما آب بیشتری هم باید بنوشد.

در دوران شیردهی پس از محاسبه وزن و مشخص کردن میزان آبی که باید هر روز مادر بنوشد، باید ۲ تا ۳ لیوان اضافه بر عدد تعیین شده جدول بیشتر آب بنوشد تا امکان شیردهی برایش آسان تر شود و بدنش دچار کم آبی نشود.

بهترین زمان نوشیدن آب بهترین زمان صبح ها است. پس اگر قرار است روزی ۱۰ لیوان آب بنوشید، بهتر است ۵ لیوان آن را صبح تا قبل از ظهر بنوشید و بقیه آن را از ظهر تا غروب برای نوشیدن برنامه ریزی کنید. اگر شاغل هستید طوری برنامه ریزی کنید که صبح ها چند لیوان آب بنوشید. بهتر است همیشه یک لیوان آب روی میزتان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است