اپلیکیشن IGTV چیست و چگونه کار میکند ؟

اپلیکیشن IGTV چیست و چگونه کار میکند ؟

بعد از هفته‌ها گمانه‌زنی در مورد احتمال معرفی قابلیت آپلود ویدیوهایی به بلندی یک ساعت، اینستاگرام بالاخره این پلتفرم را معرفی کرد. IGTV نام این پلتفرم است و اینستاگرام برای آن یک اپ اختصاصی به نام اپلیکیشن IGTV ارائه کرده است. تا اطلاع ثانوی، بیشتر کاربران این اپلیکیشن می‌توانند ویدیوهایی به بلندی ۱۰ دقیقه را آپلود کنند اما کاربرانی که فالوئرهای زیادی دارند، از همان ابتدا می‌توانند ویدیوهای یک‌ساعته آپلود کنند. البته اینستاگرام اعلام کرده که این محدودیت دائمی نخواهد بود.

این قابلیت شامل یک هاب برای بارگذاری محتوای ویدیویی طولانی است که گفته می‌شود برای رقابت با رسانه‌ای مانند یوتیوب طراحی و اجرا شده است. سایت خبری TechCrunch گزارش داده که این هاب با نام IGTV آغاز به کار خواهد کرد. هرچند پیش از این احتمالاتی مبنی بر راه‌اندازی این قابلیت در اپلیکیشنی جداگانه وجود داشت، اما بر اساس همین گزارش، IGTV بر روی اپلیکیشن فعلی اینستاگرام و در زبانه‌ی Explore در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. ویدیوها به صورت عمودی و تمام صفحه نمایش داده می‌شوند و کاربران می‌توانند ویدیوهایشان را از پایین‌ترین کیفیت تا ۴K بارگذاری کنند. در حال حاضر کاربران اینستاگرام با محدودیت در زمان ویدیوهای ارسالی مواجهند. اما با آغاز به کار IGTV می‌توانند ویدیوهایی تا ۶۰ دقیقه را پست کنند.

اینستاگرام می‌گوید در زمان باز کردن این اپلیکیشن، به‌طور خودکار یکی از ویدیوهای افرادی که فالو کرده‌اید، به نمایش در می‌آید. همچنین در این اپلیکیشن با توجه به سلیقه‌ی کاربر، ویدیوهای دیگری هم پیشنهاد می‌شود. در ضمن در این اپلیکیشن کامنت گذاشتن و لایک کردن ویدیوها هم امکان‌پذیر است. بنا به اعلام این شرکت، در آپدیت جدید اینستاگرام، بخش مربوط به IGTV افزوده می‌شود.

چنین پلتفرمی به قصد رقابت مستقیم با سرویس محبوب یوتیوب عرضه شده است، اما اینستاگرام گفته که فعلا در این بخش تبلیغی به نمایش درنمی‌آید. اما در آینده‌ی نزدیک می‌توانیم انتظار پخش تبلیغات را در این پلتفرم داشته باشیم. در این رونمایی، اینستاگرام اعلام کرد که هم‌اکنون بیش از یک میلیارد کاربر از سرتاسر جهان از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند. اگر پلتفرم اختصاصی مربوط به ویدیوهای عمودی محبوبیت زیادی پیدا کند-که اینستاگرام اینطور می‌کند-این شرکت به رقیب سرسخت یوتیوب بدل می‌شود.

اگر این قابلیت جدید بتواند تولید کنندگان معروف محتوای ویدیویی که در حال حاضر در یوتیوب فعالیت دارند را به سوی خود جلب کند، بدون شک باید شاهد رشد انفجاری آن باشیم. در اختیار داشتن نزدیک به ۱ میلیارد کاربر فعال در کنار تولیدکنندگان شناخته‌ی شده‌ی محتوای دسته اول‌، می‌تواند یک برد عالی برای شرکت فیس‌بوک محسوب شود. فیس‌بوک در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۲ میلادی اینستاگرام را به ارزش یک میلیارد دلار به صورت نقد و سهام خریداری کرد. از سوی دیگر تبدیل اینستاگرام از یک شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر انتشار عکس و ویدیو به یک رسانه‌ی قابل توجه، می‌تواند درآمد هنگفتی را به سوی این شرکت و البته کاربران و تولیدکنندگان محتوا جاری کند.

۱. در ابتدا باید اپلیکیشن IGTV را دانلود کنید

برای بهره‌گیری تمام و کمال از این پلتفرم، باید اپلیکیشن IGTV را دانلود کنید. برای این کار می‌توانید نام این اپلیکیشن را در گوگل پلی یا اپ استور جستجو کنید یا در انتهای این مقاله بر لینک‌های تعبیه شده کلیک کنید.

۲. ورود به اپلیکیشن با استفاده اکانت اینستاگرام

اپلیکیشن IGTV

بعد از نصب و باز کردن این اپلیکیشن، کافی است مشخصات اکانت اینستاگرام خود را وارد کنید. بعد از ورود به اپلیکیشن، به‌طور خودکار روانه‌ی بخش ویدیوها می‌شوید و بعد از پایان پخش یک ویدیو، پخش ویدیوی بعدی آغاز می‌شود.

۳. تماشای ویدیو در IGTV

اپلیکیشن پلتفرم IGTV را به‌عنوان کنترل تلویزیون در نظر بگیرید. در کل ۷ بخش وجود دارد که ۴ تا از آن‌ها مهم‌ترین هستند:

تلویزیون اینستاگرام

۱. بخش For You تقریبا مانند فید اصلی اینستاگرام است. این یعنی ویدیوها به ترتیب زمان آپلود به نمایش درنمی‌آیند بلکه اینستاگرام با توجه به اولویت‌های خاص خود، نحوه‌ی چینش آن‌ها را مشخص می‌کند.

۲. بخش Following ویدیوها را به ترتیب زمان آپلود نمایش می‌دهد.

۳. بخش Popular مانند قسمت Explore در اینستاگرام است و ویدیوهای پرطرفدار افرادی که فالو نکرده‌اید، نمایش می‌دهد.

۴. بخش Continue Watching تمام ویدیوهای نیمه‌کاره را نشان می‌دهد. این یعنی اگر تماشای یک ویدیو را نیمه‌کاره رها کرده باشید، در این بخش می‌توانید ادامه ویدیو از بخش رها کرده را مشاهده کنید.

و حالا نوبت به سه بخش دیگر می‌رسد:

اینستاگرام IGTV

۵. بخش جستجو به شما اجازه می‌دهد با جستجوی کلیدواژه‌ها، کاربران مختلفی را پیدا کنید. به همین خاطر در بخش Bio خود از کلیدواژه‌های مناسبی استفاده کنید تا افراد به‌راحتی بتوانند پروفایل شما را پیدا کنند.

۶. در سمت راست، عکس پروفایل شما قرار دارد که با ضربه بر آن می‌توانید کانال خود را مشاهده کنید.

۷. در قسمت Setting هم می‌توانید کارهایی مانند افزودن دیگر اکانت‌های اینستاگرام و گزارش مشکل یا بیرون آمدن از اکانت را انجام دهید.

۴. ناپدید کردن منو در هنگام تماشای ویدیو

پلتفرم IGTV

برای اینکه در هنگام تماشای ویدیو منو را ناپدید کنید، کافی است در بخش بالای منو بر نمایشگر ضربه بزنید. اگر هم می‌خواهید یک ویدیو دیگر را ببینید، بر Browse ضربه بزنید تا منو دوباره ظاهر شود.

۵. لایک کردن، به اشتراک‌گذاری و کامنت گذاشتن بر ویدیوهای پلتفرم IGTV

پلتفرم IGTV

همانند اینستاگرام، می‌توانید ویدیوها را لایک کنید یا برای آن‌ها کامنت بگذارید یا اینکه از طریق دایرکت آن‌ها را برای دوستانتان بفرستید.

۶. توقف و عقب و جلو کردن ویدیوهای IGTV

پلتفرم IGTV

در هنگام پخش ویدیو و مخفی بودن منو، می‌توانید یک نوار کنترل را در بخش پایین نمایشگر مشاهده کنید. با استفاده از این نوار هم می‌توانید ویدیو را متوقف کنید و هم اینکه آن را به عقب و جلو ببرید.

۷. ایجاد کانال در پلتفرم IGTV

پلتفرم IGTV

ابتدا بر روی عکس پروفایل خود ضربه بزنید و بعد از انجام چند گام ساده که نیازی به توضیح ندارند، کانال IGTV شما ایجاد می‌شود.

۸. آپلود ویدیو در IGTV

از دو راه می‌توانید ویدیوهای خود را آپلود کنید. یک اینکه چنین کاری را از طریق اپلیکیشن IGTV انجام دهید و راه دیگر هم استفاده از سایت اینستاگرام است. برای راه اول، بعد از ورود به کانال، بر آیکون + ضربه بزنید.

پلتفرم IGTV

برای آپلود از طریق سایت هم بعد از ورود به صفحه‌ی پروفایل،IGTV را انتخاب و سپس بر دکمه‌ی Upload کلیک کنید.

پلتفرم IGTV

دیگر موارد مربوط به ویدیوهای پلتفرم IGTV:

  • تنها می‌توانید ویدیوها را در این پلتفرم آپلود کنید.
  • آپلود ویدیوها تنها از طریق اپلیکیشن IGTV یا سایت اینستاگرام امکان‌پذیر است.
  • ویدیوها باید عمودی باشند.
  • حداقل نسبت تصویر ویدیوها ۴:۵ و حداکثر هم ۹:۱۶.
  • طول ویدیوها می‌تواند از ۱۵ ثانیه تا ۱۰ دقیقه باشد.
  • افرادی که فالوورهای زیادی دارند یا اکانت آن‌ها تایید شده است، می‌توانند ویدیوهایی به بلندی یک ساعت هم آپلود کنند. (به‌زودی این امکان برای تمام کاربران فعال می‌شود)
  • حداکثر حجم ویدیوهای ۱۰ دقیقه‌ای یا کوتاه‌تر ۶۵۰ مگابایت و حداکثر حجم ویدیوهای یک‌ساعته یا کوتاه‌تر،۵.۶گیگابایت است.
  • می‌توانید ویدیوهای IGTV را از طریق کامپیوتر تماشا کنید.

بعد از آپلود ویدیوها، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

پلتفرم IGTV

بعد از آپلود، می‌توانید یک عنوان، کپشن و عکس کاور برای ویدیو خود مشخص کنید.

آیا فالوئرهایتان می‌توانند ویدیوهای آپلودی شما را مشاهده کنند؟

بله، بعد از آپلود ویدیو در کانال IGTV، یک Highlight جدید به همین عنوان در پروفایل اینستاگرام شما ایجاد می‌شود. کاربران با ضربه بر این Highlight، وارد کانال شما می‌شوند.

به همین راحتی می‌توان انواع و اقسام ویدیوها را در این محیط آپلود کرد و از محیط جذاب آن لذت برد.

بهروز
مدیر وبسایت مجله اوج صدا - برنامه نویس آزاد هستم که در طراحی وبسایت های و اسکریپت های مختلف برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس شروع به فعالیت کرده ام از نمونه کارهای من میتوان به یک افزونه در مخزن وردپرس و پوسته پرشین هیرو اشاره کرد. در صورتی که نیازمند طراحی وبسایت – اسکریپت – ویرایش کد وبسایت یا اسکریپت – ایجاد تغییرات در وبسایت و غیره… هستید میتوانید با من در ارتباط باشید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

© کپی رایت 2019، تمام حقوق برای مجله اوج صدا محفوظ است.